Feltarbejde fordi:
Jeg udfører feltarbejde for at få en nuanceret og bred indsigt i organisationskulturen i den institution, som jeg er konsulent for.
Jeg får viden om:
- Arbejdets indhold: Hvilke forskellige opfattelser af indhold? Hvilke forskellige personfaglige tilgange?
- De fysiske rammer: Hvordan opfattes de af dem der bruger dem? Hvordan anvendes de? Hvordan tilpasses de formålet?
- Samarbejde og kommunikation: Hvad virker ? Hvad trænger til udvikling?
- Kultur: Hvad er de kendetegnende træk og mønstre?
- Arbejdsmiljø: Hvordan er stemningen på arbejdspladsen? Og årsagssammenhænge?
- Organisering og planlægning: Hvordan virker organisationens redskaber? Hvad er meningsskabende for medarbejderne?
- Organisatoriske vilkår og præmisser: Hvordan forstås den givne ramme? Hvordan forankres rammen i den lokale kulturelle kontektst - i institutionen?
Jeg arbejder altid ud fra et konkret udviklingsfokus. Enten er det givet fra start, eller også skal det vælges fx med afsæt i mit brede undersøgende feltarbejde i institutionen, før selve udviklingsprocessen sættes i gang.
Samskabelse:
Medarbejdere inddrages blandt andet i workshops, fx videooptagelser fra feltarbejdet af situationer, således at der arbejdes med en udvalgt case.
Samskabelsesprocesser for hele eller dele af medarbejdergrupper kan foregå i workshops om konkret udvalgt udviklingsfokus og med afsæt i de fastsatte rammer fx Den lokale styrkede pædagogiske læreplan - eller dele af den, institutionens årsplan og andre redskaber som organiserer og skaber struktur i institutionens kultur.
Samskabelsesprocessen i personalegruppen igangsættes med feltarbejdet, hvor jeg er blevet inviteret ind i hverdagslivet og er sammen med personalegruppen i arbejdet mange timer og flere dage. Vi udveksler perspektiver, med afsæt i mine undrende spørgsmål om arbejdets indhold, hvordan der udføres, kollegialt samspil, organiseringen, fagligheden.....
Jeg undersøger de konkrete lokale ønsker og behov, og kommer med forslag til udviklingsfokus; til indretning af steder og rum til børn; og jeg sparrer med ledelsen. Jeg følger fx børnenes spor og indhenter empiri om børns lege og interesser. Undersøgelsesmetoden er deltagende observation. Empirien kan fx indgå i workshops om udvikling af legesteder og læringsrum for børn.
Kultur er noget vi skaber, vedligeholder og udvikler !
Se nogle af mine forskellige opgaver for daginstitutioner og dagtilbud her: CV.